Opbrengst van eerste trekking naar VluchtelingenWerk

Het is 1989 als media- en marketingorganisatie Novamedia het verzoek krijgt om een actie te bedenken om geld in te zamelen voor vluchtelingen in Nederland. Het idee wordt een Kinderkerstloop.

Om deze actie tot een succes te maken, koppelde Novamedia er een loterij aan. Op 20 december 1989 gaan meer dan 100.000 leerlingen van basisscholen langs de huizen met machtigingskaarten van tien gulden voor Postcodeloten. Een live televisieprogramma en advertenties in radio- en televisiebladen ondersteunen de actie. In totaal halen de kinderen 300.000 machtigingen op. De opbrengst van deze eerste trekking gaat naar VluchtelingenWerk Nederland. Het is het begin van de Nationale Postcode Loterij.

Dankzij u: Al  ruim 4,4 miljard euro naar mens en natuur

De Postcode Loterij is uitgegroeid tot de grootste goededoelenloterij van Nederland en steunt 92 goededoelenorganisaties. Sinds de oprichting van de Postcode Loterij is ruim 4,4 miljard euro aan mens en natuur gegeven. Bedankt deelnemers! Bekijk hier alle goede doelen van de Postcode Loterij.



Lees hier meer Throwback Thursday verhalen ›