Dierenwelzijn centraal bij Dierenbeschermingscentrum Amersfoort

Een verblijf in een asiel is stressvol voor een dier. Het Dierenbeschermingscentrum in Amersfoort doet er alles aan om dit te beperken. Het nieuwe centrum voldoet aan de laatste inzichten voor dierenwelzijn en dierennoodhulp. Het is opvang, pension en educatiecentrum ineen. Mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de Postcode Loterij. De Postcode Loterij kon dankzij hen  een schenking van 1 miljoen euro doen. Locatiemanager Andrea Lokhoff geeft tekst en uitleg. 

Verblijven die ruimer zijn dan wettelijk verplicht. Alle diersoorten strikt van elkaar gescheiden. Buitenrennen, speelweides en een trimsalon. Een dierenartsruimte met ziekenboeg en operatiekamer. Er is aan alles gedacht om het verblijf van dieren zo comfortabel mogelijk te maken. Daarnaast is het  gebouw milieuvriendelijk en energiezuinig.

Kans op stress minimaliseren

'Hoewel dierenwelzijn voorop staat, blijft de beste plek voor een huisdier bij iemand thuis', benadrukt Lokhoff. 'Het is voor ons belangrijk om ervoor te zorgen dat een dier zo min mogelijk stress heeft. Een dier dat zich beter op zijn gemak voelt, vertoont natuurlijk gedrag. Onze dierverzorgers doorgronden daardoor beter zijn karakter. En dus is het dier eerder adopteerbaar en sneller terug in een thuissituatie, waar hij hoort.'

Zwerfdieren en afstand

Het Dierenbeschermingscentrum heeft ruimte voor 90 honden, 180 katten en 200 konijnen en knaagdieren. Jaarlijks kunnen ongeveer 3.000 dieren hier terecht. Vooral zwerfdieren. 'Met name zwerfkatten vormen een probleem. Daarom is een groot deel van onze educatie gericht op het castreren en steriliseren van katten.' Ook doen mensen afstand. Bijvoorbeeld vanwege verhuizing, overlijden of echtscheiding. 'Of financiële problemen, iets dat we steeds vaker zien.'

Medische check

Bij binnenkomst ondergaat het dier een medische check. 'We kijken of hij gevaccineerd, gechipt en gesteriliseerd of gecastreerd is. Is dat niet het geval? Dan doet onze dierenarts dat. Ook standaard medische ingrepen verrichten we zelf. Honden en katten gaan vervolgens in quarantaine en daarna naar de plaatsingsruimtes.'

Nieuwe eigenaren

Op de website staan dieren die geschikt zijn voor adoptie. Met foto en omschrijving. Geïnteresseerden kunnen een afspraak maken. De dierverzorgers doen een uitgebreide intake. 'Wij vertellen open en eerlijk wat erbij komt kijken als je een huisdier neemt. De kosten die je moet betalen, de hoeveelheid tijd die je erin moet steken. Zodat mensen een weloverwogen besluit nemen. Ook worden wensen en mogelijkheden geïnventariseerd.'

Meet Your Match

Voor de katten werken de dierverzorgers met Meet Your Match, een in Amerika ontwikkeld programma, dat ervoor zorgt dat mensen een asielkat vinden die past bij hun levensstijl. 'Voor andere dieren werken we met onze eigen intakeformulieren.' Na een bedenktijd mag de nieuwe eigenaar zijn huisdier ophalen. Dankzij de grondige voorbereiding en voorlichting is het Dierenbeschermingscentrum zeer succesvol met de plaatsing.

Vrijwilligers en donaties

Het opvangen en verzorgen kost veel tijd en geld. 'Er werken hier ongeveer 160 vrijwilligers. Zij zijn onmisbaar. Denk maar aan al het schoonmaakwerk, bereiden van voedsel, uitlaten van honden en geven van aandacht.' Aan mensen die afstand doen vraagt het centrum een financiële bijdrage, net als aan de nieuwe eigenaren. Maar dat is vrijwel nooit genoeg om quitte te spelen. 'Zonder de steun van de Postcode Loterij had dit centrum niet kunnen bestaan.'