Jaarverslag 2014 van de Nationale Postcode Loterij

Jaarverslag 2014

Dankzij onze deelnemers steunde de Nationale Postcode Loterij in 2014 voor het 25e jaar op rij goede doelen die werken aan een rechtvaardige en groene wereld. Met de inleg van €624 miljoen in 2014 reikte de loterij afgelopen jaar €312 miljoen uit aan goede doelen. Het jaarverslag geeft u een overzicht van wie we het afgelopen jaar allemaal blij hebben gemaakt: 99 goede doelen en 10.194.662 prijswinnaars. Bekijk en lees er hieronder meer over!

Het jaar 2014 in het kort

Wat is er bereikt?

In 25 jaar Nationale Postcode Loterij hebben de beneficiënten dankzij onze deelnemers veel kunnen realiseren. De miljoenen deelnemers brachten ruim 4,4 miljard euro bij elkaar voor ‘Mens’ en ‘Natuur’ in binnen- en buitenland. Lees meer ›

Bijdrage aan de samenleving

De rol van de Postcode Loterij, onderdeel van de Goede Doelen Loterijen, is groter dan alleen het geld dat wij verdelen over winnaars en beneficiënten. Impactonderzoek van adviesbureau Stewart Redqueen wijst uit dat onze activiteiten en schenkingen extra banen en belastinginkomsten opleveren. Lees meer ›

Onze ambassadeurs over 25 jaar Nationale Postcode Loterij

Enkele ambassadeurs zijn al heel lang betrokken bij de loterij, sommigen wat korter. Zij vertellen wat de Postcode Loterij voor hen betekent. Lees hier meer ›

Het Goed Geld Gala

Elk jaar organiseert de Postcode Loterij het Goed Geld Gala, een gelegenheid waarop we bekend maken hoeveel de deelnemers het afgelopen jaar bijeen hebben gebracht voor de goede doelen. Van de totale inleg gaat 50 procent naar de goededoelenorganisaties, de andere helft is bestemd voor de prijzenpot en het organiseren van de loterij. Hoe het geld in 2014 is verdeeld, leest u hier ›

De prijzen vallen overal

In januari 2014 kondigden we aan dat er 225 miljoen euro in de prijzenpot zit. Aan het eind van het jaar blijkt dat de Nationale Postcode Loterij zelfs 242 miljoen euro heeft uitgekeerd aan 10.194.662 prijswinnaars. Wat waren de prijzen?

Al onze goede doelen

In 2014 steunt de Nationale Postcode Loterij 99 goededoelenorganisaties op het gebied van ‘Mens’ en ‘Natuur’ in binnen- en buitenland. Een overzicht van alle organisaties, inclusief de nieuw toegetreden goede doelen en eenmalige schenkingen, vindt u hier ›

Extra projecten

Bijzondere initiatieven van onze beneficiënten komen in aanmerking voor extra financiële steun. Het geld daarvoor komt uit de opbrengst van de twee extra trekkingen die plaatsvinden naast de twaalf reguliere trekkingen. Uit de opbrengst van 2014 ondersteunden wij op deze manier zeventien extra projecten. Lees hier meer ›

Droomfonds 2014

Van de vaste beneficiënten die van de loterij 1 miljoen euro of meer ontvangen, is 10 procent van de jaarlijkse loterijbijdrage bestemd voor het Droomfonds. Met het Droomfonds wil de Postcode Loterij grote veranderingen mogelijk maken voor mens en natuur, binnen en buiten Nederland. Tijdens het Goed Geld Gala zijn twee Droomprojecten bekendgemaakt. Bekijk ze hier ›

Hoe werven en informeren wij?

Meer deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij betekent meer geld voor goede doelen. Met verschillende campagnes via verschillende kanalen werven wij en bouwen wij een band op met onze deelnemers. Lees meer ›

Cijfers van de Nationale Postcode Loterij over 2014

Over de opbrengst van de loterij, de afdracht aan goede doelen, prijzen en kosten leest u
hier meer ›

Maatschappelijk ondernemen is Planet First!

Met onze loterij werven wij fondsen voor het creëren van een betere wereld. Dat doen we niet alleen met onze bijdragen aan goededoelenorganisaties, maar passen het ook toe in
onze bedrijfsvoering ›

Derde private weldoener van de wereld

Dankzij de 2,7 miljoen deelnemers hebben we in de 25 jaar van ons bestaan al meer dan 4,4 miljard euro aan onze goededoelenorganisaties kunnen geven. Het format van de Nationale Postcode Loterij slaat inmiddels ook in het buitenland aan. Lees meer over de Postcode Loterijen in Zweden en Groot Brittannië in het internationale verslag ›