Jaarverslag 2015 van de Nationale Postcode Loterij

In het 26ste jaar van de Nationale Postcode Loterij stijgt de inleg opnieuw dankzij onze deelnemers naar ruim 655 miljoen euro. Daarmee stijgt ook de jaarbijdrage voor de goede doelen naar een nieuw recordbedrag van ruim 327 miljoen euro. Er konden vijf nieuwe vaste begunstigden worden verwelkomd. Het aantal organisaties dat uit de opbrengst van 2015 een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij krijgt, komt in totaal uit op 106.

Het jaar 2015 in het kort

Wat is er bereikt?

Dankzij de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij kunnen ook dit jaar weer 95 beneficiënten een bijdrage in ontvangst nemen. Daarnaast zijn er 11 goede doelen die een eenmalige schenking krijgen. De organisaties die werkzaam zijn binnen onze thema’s ‘Mens’ en ‘Natuur’ in binnen- en buitenland ontvangen een recordbedrag van ruim 327 miljoen euro. Lees meer ›

Bijdrage aan de samenleving

Samen met de VriendenLoterij en de BankGiroloterij en de Postcode Loterijen in Zweden en Groot Brittannië, zijn we de op twee na grootste particuliere donor ter wereld. Dat wijst onderzoek van de Werkgroep Filantropische Studies van de Vrije Universiteit uit. Wij zijn er trots op dat wij in deze lijst zelfs de grootste fondsenwerver ter wereld zijn. Lees meer ›

Onze ambassadeurs

We mochten het afgelopen jaar twee nieuwe ambassadeurs verwelkomen, voor Nederland presentator Humberto Tan en de internationale groep van ambassadeurs werd versterkt met acteur en mensenrechtenactivist George Clooney. Tijdens het Goed Geld Gala waren zij diep onder de indruk van de sfeer en de enorme steun aan de goede doelen.

Het Goed Geld Gala

Elk jaar organiseert de Postcode Loterij het Goed Geld Gala, de gelegenheid waarop we bekend maken hoeveel de deelnemers het afgelopen jaar bijeen hebben gebracht voor de goede doelen. Van de totale inleg gaat 50 procent naar de goededoelenorganisaties, de andere helft is bestemd voor de prijzenpot en het organiseren van de loterij. Hoe het geld in 2015 is verdeeld, leest u hier ›

De prijzen vallen overal

In januari 2015 kondigden we een prijzenpot ter waarde van 250 miljoen euro aan. Aan het eind van het jaar blijkt dat de Nationale Postcode Loterij zelfs 275 miljoen euro aan prijzen heeft uitgereikt aan 8.349.571 prijswinnaars. Wat waren de prijzen?

Droomfonds 2015

Van de vaste beneficiënten die van de loterij 1 miljoen euro of meer ontvangen, is 10 procent van de jaarlijkse loterijbijdrage bestemd voor het Droomfonds. Met het Droomfonds wil de Postcode Loterij grote veranderingen mogelijk maken voor mens en natuur, binnen en buiten Nederland. Tijdens het Goed Geld Gala zijn twee Droomprojecten bekend gemaakt. Welke dromen waar worden gemaakt, leest u hier.

Hoe werven en informeren wij?

Meer deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij betekent meer geld voor goede doelen. Met verschillende campagnes via verschillende kanalen werven wij en bouwen wij een band op met onze deelnemers. Lees meer ›

Cijfers van de Nationale Postcode Loterij over 2015

Over de opbrengst van de loterij, de afdracht aan goede doelen, prijzen en kosten leest u hier meer.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

De Nationale Postcode Loterij draagt bij aan een rechtvaardigere en duurzamere wereld. Dat doen we allereerst door goede doelen langdurig financieel te steunen en hun werk te promoten. Daarnaast maken wij onze bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk.

Bekijk het volledige jaarverslag van de Nationale Postcode Loterij van 2015 ›

Bekijk het internationale jaarverslag van de loterijen van 2015 ›