Plan lanceert campagne tegen meisjesabortussen

India raakt per jaar 500.000 meisjes kwijt

Amsterdam , 2 april 2012 - Kindgerichte ontwikkelingsorganisatie Plan lanceert morgen in Nederland een campagne over het probleem van het grote aantal meisjesabortussen in India. Met de campagne wil Plan geld inzamelen voor het ‘Let Girls Be Born’ project, waarmee Plan in India meisjes de kans geeft geboren te worden. Indiase ouders geven massaal de voorkeur aan een zoon boven een dochter. Jaarlijks worden er om die reden 500.000 ongeboren meisjes geaborteerd, nadat uit een echo is gebleken dat de moeder in verwachting is van een meisje. Dat is bijna één abortus per minuut.

Het verschijnsel van het massaal aborteren van meisjes is in India al drie decennia aan de gang, maar heeft in de laatste 10 jaar een grote vlucht genomen, sinds de echo-technologie betaalbaar is geworden voor het grootste deel van de bevolking. Volgens een recente volkstelling in India heeft het verschil tussen het aantal geboren jongens en meisjes een ongekende omvang bereikt. Het nationale geboortecijfer is dramatisch gedaald naar 914 meisjes op elke 1000 jongens. In staten als Punjab is het verschil zelfs nog groter: 846 meisjesbaby's op 1000 jongensbaby's.

Meisjes te duur

“In de Indiase cultuur worden meisjes als minderwaardig gezien of als te duur, omdat de familie van het meisje later de bruidsschat moet betalen”, legt Plan-directeur Monique van ’t Hek uit. “India mist door de massale meisjesabortussen 12 miljoen meisjes, die eigenlijk geboren hadden moeten worden.” Hoewel sekse selectieve abortussen in India sinds 2003 bij wet zijn verboden, neemt het aantal nog steeds toe. Illegale klinieken adverteren met een verwijzing naar de hoge bruidsschat met slogans als: ‘Liever 500 roepies nu, dan 500.000 later’.

Grote gevolgen voor de samenleving

De gevolgen van het grote aantal meisjesabortussen zijn voor de Indiase samenleving groot. Naast de hoge gezondheidsrisico’s voor de vrouwen die (vaak laat in de zwangerschap) abortus laten plegen, leidt het oplopende verschil in het aantal jongens en meisjes tot grote demografische en sociale problemen. Voor jongens in de huwbare leeftijd wordt het steeds moeilijker om een huwelijkspartner te vinden. “Dat leidt tot persoonlijke frustraties, tot een toename van criminaliteit, meer alcohol- en drugsgebruik en tot meer seksueel geweld”, vertelt Van ’t Hek. “Door het lagere aantal vrouwen in India is ook de vrouwenhandel enorm toegenomen. Meisjes of jonge vrouwen worden uit buurlanden weggeroofd en komen in India in een bordeel terecht.”

Meer waardering voor meisjes

Met de campagne in Nederland haalt Plan geld op voor het project ‘Let Girls Be Born’. Met dat project leert Plan jonge ouders zich te weren tegen de sociale druk om een zoon te krijgen, zorgt Plan voor een betere positie van meisjes in de Indiase samenleving en lobbyt Plan voor meer maatregelen van de Indiase overheid tegen meisjesabortussen. “Het project is erop gericht om meer waardering voor meisjes te krijgen”, vertelt van ’t Hek. “We organiseren bijvoorbeeld geboortefeestjes voor meisjesbaby’s. Dat lijkt simpel, maar heeft een grote symbolische waarde. Veel families vieren alleen de geboorte van een zoon. Wij laten zien dat dochters net zo waardevol zijn.” Plan zorgt ook dat meisjes een geboortebewijs krijgen, zodat ze niet rechteloos door het leven hoeven. Ze krijgen daardoor betere toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en kunnen later land kopen of een bedrijf beginnen.

Inhoud campagne ‘Let Girls Be Born’

De campagne van Plan start op 3 april en duurt t/m 1 mei. Tijdens de campagne worden er onder andere bij de publieke omroep en RTL tv-spotjes uitgezonden waarbij het probleem van de meisjesabortussen confronterend in beeld wordt gebracht. Mensen worden opgeroepen om via plannederland.nl geld te doneren voor het 'Let Girls Be Born' project. Vrijwilligers van Plan gaan in de maand april de straat op om het publiek in grote steden om een donatie te vragen. Tijdens de campagne volgt Plan de Indiase vrouw Devkumari tijdens haar zwangerschap. Via plannederland.nl doet Plan verslag van haar situatie. Eén van de donateurs wordt uitgenodigd om Devkumari in India op te zoeken.

Over Plan

Plan is een internationale kindgerichte ontwikkelingsorganisatie die in meer dan 50 ontwikkelingslanden in Azië, Afrika en Latijns-Amerika projecten uitvoert die de levensomstandigheden en toekomstkansen van meisjes en jongens verbeteren. Plan komt wereldwijd op voor kinderrechten, met de nadruk op de rechten van meisjes.

Naar de website van Plan Nederland