Duurzame douche wint € 500.000 in Postcode Lottery Green Challenge

Winnaar Nick Christy met zijn cheque van 500.000 euro
Winnaar Nick Christy met zijn cheque van 500.000 euro

Amsterdam, 15 september 2011 – Nick Christy uit Australië heeft vandaag de Postcode Lottery Green Challenge 2011 gewonnen. Hij wint een bedrag van € 500.000 voor zijn duurzame uitvinding Water Recycling Shower. Dit is een douche die 70% op water, kosten en energie bespaart zonder in te leveren op comfort. De douche hergebruikt water op een hygiënische manier en verwarmt het water pas vlak voor het de douchekop uitkomt.

Effectieve vondst

De jury was onder de indruk van Nicks effectieve, goed uitvoerbare vondst en zijn gedegen ondernemersplan. Een eerste reactie van Nick Christy: "Het is geweldig. Dit prijzengeld stelt mijn team en mij in staat om ons fulltime te kunnen richten op het daadwerkelijk op de markt brengen van dit product."

200.000 euro voor runner-up

Naast de hoofdprijs kent de jury een runner-up prijs van € 200.000 toe aan de 19-jarige Canadese Eden Full. Zij bedacht SunSaluter, een betaalbaar systeem (10 dollar) van bamboe en metaal dat zonnepanelen met de zon mee laat draaien. Hierdoor wekken deze zonnepanelen 40% meer energie op.

Inzet voor duurzame wereld

Uit 81 landen ontving de Nationale Postcode Loterij dit jaar 717 inzendingen voor de Postcode Lottery Green Challenge. Zes daarvan bereikten de finale: twee Nederlanders, een Zweed, een Brit, een Canadees en een Australiër. Niemand minder dan Brad Pitt wenste de finalisten middels een videoboodschap succes toe tijdens de finale. Daarna maakte William McDonough, goeroe op het gebied van duurzaam bouwen en produceren, de winnaar bekend.

Plannen verwezenlijken

Briljante, groene ideeën blijven vaak 'op de plank' liggen. Voor het vijfde jaar maakt de Postcode Lottery Green Challenge het mogelijk dat juist deze geniale plannen een groot publiek bereiken. De wereldwijde wedstrijd moedigt mensen aan op een creatieve manier na te denken over het tegengaan van klimaatverandering. De winnaars van voorgaande edities zijn inmiddels succesvol met hun innovatieve producten, mede dankzij de publiciteit en het netwerk rondom de Postcode Lottery Green Challenge.