• George Clooney en de Postcode Loterij
  • Kanjer van 43,9 miljoen euro valt in Sittard

    Topvisual Kanjer
  • Desmond Tutu, ambassadeur van de Postcode Loterij

Bea, eerste hulp bij kersvers miljonairschap

Postcode Loterij trendsetter met winnaarsbegeleiding

Bea Post, Prijswinnaarsbegeleider van de Nationale Postcode Loterij
Bea Post, Prijswinnaarsbegeleider van de Nationale Postcode Loterij

 

Niemand kent zo veel miljonairs als zij. Bea Post begeleidt al 25 jaar winnaars van de Postcode Loterij. Wie een grote prijs wint, mag bij haar aankloppen voor raad en daad.  Hiermee was de Postcode Loterij een trendsetter, want later volgden andere loterijen dit voorbeeld door óók winnaars te gaan begeleiden.

Eigenlijk is haar baan spontaan ontstaan. Bea Post werkte op het kantoor van de Postcode Loterij toen ze bij één van de eerste prijsuitreikingen het draaiboek regelde: de cameraploeg, de bloemen, de cheques en de papieren van de notaris. "Het liep vlekkeloos’’, vertelt Bea. "De winnares was enorm onder de indruk, iedereen genoot en alles leek afgerond."

Maar toen iedereen na alle drukte weer in de auto stapte, zat het beeld van de winnares die ze in het zonnetje hadden gezet nog in haar hoofd.  "Daarom ben ik toch maar even naar haar teruggegaan. Ze zat in haar eentje op de bank. Totaal overdonderd. Samen hebben we nog een uur zitten praten. Ik gaf haar mijn visitekaartje en zei dat ze me altijd mocht bellen. Dat deed ze.’’

Bedelbrieven

Sindsdien staat het opvangen en begeleiden van winnaars standaard in het draaiboek. Ze mogen Bea altijd bellen. En dan komt ze langs.

"De meeste vragen gaan over praktische dingen. Hoe het zit met belastingen, bijvoorbeeld. Of hoe het verder moet met werk en inkomen. Soms gaat het ook over bedelbrieven. Meestal neem ik die mee om namens de loterij beleefd een afwijzing te sturen. En als een winnaar tóch iemand-in-nood wil helpen, raad ik altijd aan om geen geld te geven, maar om mee te gaan om de benodigde rolstoel of bril te kopen. Dan weet je zeker dat het geld écht voor dat doel  wordt gebruikt.’’

Mooie auto

Veel winnaars kopen een groter huis en een mooie auto. ,"Ik adviseer ze altijd om bij dat soort aankopen meerdere offertes op te vragen. Zo hou je profiteurs buiten de deur.’’

Hebben winnaars vragen op fiscaal of juridisch gebied – bijvoorbeeld over een testament of schenkingsrecht – dan schakelt Bea specialisten in van accountantskantoor PriceWaterhouseCoopers. De nota mag naar de loterij.

Minder werken

Het valt haar op dat winnaars vrijwel altijd in hun vertrouwde omgeving blijven wonen. "Sommigen gaan minder werken, anderen gaan verbouwen of verhuizen van een rijtjeshuis naar een vrijstaande woning. Maar de meesten blijven hun oude woonplaats trouw. Vanwege kinderen die het fijn hebben op school, vanwege hun werk en vanwege familie en vrienden in de buurt. Dat vind ik een positief punt. Dat geeft aan dat ze blijkbaar gelukkig waren met hun oude leven en dat de prijs vooral een extraatje is om dat geluk te vergroten.’’

Interviewverzoeken

Prijswinnaarsbegeleider Bea Post is beschikbaar voor media-interviews. Heeft u hier interesse in? Neem dan contact op met Afdeling Communicatie van de Nationale Postcode Loterij (tel. 020 5737 677 of communicatie@postcodeloterij.nl).