Greenpeace

Questionmark

Greenpeace droomt van verregaande verduurzaming van de productieketens van alles dat we kopen. Daarom biedt Greenpeace consumenten de mogelijkheid om met een eenvoudige app en bijbehorende website in te zien wat de herkomst is van een product, zodat het gemakkelijker wordt om in de supermarkt bewustere keuzes te maken. Greenpeace gelooft dat door deze transparantie producenten hun productieketens zullen verduurzamen waardoor misstanden worden opgelost en ons eten gezonder wordt. In 2013 ontving de organisatie ruim 7,5 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij voor het droomproject Questionmark.

Achtergrond

Steeds meer mensen houden bij het boodschappen doen rekening met milieu, dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden en gezondheid. Met honderden verschillende keurmerken en de complexe productieketens is het echter niet duidelijk hoe gezond, duurzaam of diervriendelijk producten nu echt zijn. Greenpeace wil met Questionmark consumenten helpen om de groeiende vraag naar eerlijke en duurzame producten kracht bij te zetten.

Aanpak

Greenpeace en Questionmark geloven dat je als consument het recht hebt om te weten wat je koopt. Via een app en een website kunnen consumenten Questionmark raadplegen. Door de streepjescode van een product te scannen met de camera van je telefoon zie je in één oogopslag hoe milieu-, diervriendelijk en eerlijk het product in de supermarkt is. Questionmark zet met radicale transparantie als belangrijkste middel, een beweging in gang om verduurzaming van productieketens te versnellen.

Het doel is om zoveel mogelijk mensen te informeren, faciliteren en motiveren om bewuste keuzes te maken in de supermarkt. Met het creëren van transparantie binnen productieketens zullen consumenten steeds bewustere keuzes gaan maken en zo stimuleert Questionmark vraag en aanbod van duurzamere producten.

Om haar doelstellingen te bereiken doet Questionmark onafhankelijk onderzoek naar de duurzaamheid van consumentenproducten, op de thema’s: milieu, mensenrechten, dierenwelzijn en gezondheid. Daarnaast ontwikkelt Questionmark intelligente technologie en communicatiemiddelen. Hiervoor heeft ze een eigen onderzoeksmethode ontwikkeld, die zoveel mogelijk is gestoeld op wetenschappelijke standaarden en die regelmatig wordt herzien in overleg met universiteiten, NGO's, keurmerken en andere belanghebbenden.

Stand van zaken

In april 2014 zijn de app en de website gelanceerd. Sindsdien zijn al meer dan 1.000.000 mensen bereikt en trekken de site en de app maandelijks meer dan 50.000 bezoekers. De boodschap dat je het recht hebt om te weten wat je eet haalt regelmatig het landelijke nieuws, bijvoorbeeld via consumentenprogramma’s als Kassa, Radar en Groen Licht.

Questionmark brengt regelmatig een productwijzer uit waarin het actuele supermarktassortiment van een specifieke productgroep wordt vergeleken op duurzaamheid en gezondheid. De productwijzers helpen consumenten om bewust te kiezen. Tevens prikkelt het bedrijven om hun producten te verbeteren op gezondheid en duurzaamheid. De wijzers worden regelmatig opgepikt door landelijke media. Bekijk hier een overzicht van de productwijzers.

Questionmark richt zich niet alleen op de consument, maar ondersteunt sinds 2015 ook bedrijven bij het verduurzamen van hun productieketens. Via een speciale website voor bedrijven  kunnen supermarkten en voedselproducenten direct in de database van Questionmark, om zelf hun producten te vergelijken met concurrenten op gezondheid- en duurzaamheidsindicatoren zoals zout, suiker en vetten en keurmerken. Daarnaast kunnen supermarkten de informatie van Questionmark tonen in hun webshop, om consumenten en inkopers te wijzen op duurzame en gezonde alternatieven. Zo werkt Questionmark samen met supermarkten en producenten van voedsel aan een duurzamer voedselsysteem.

Sinds 2017 werkt Questionmark samen met de Wageningen Universiteit aan een verbeterde duurzaamheidsmethode en zij worden hierbij ondersteund door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel. Deze methode helpt producenten bij het transparant maken van hun productieketens en te communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen. In het najaar van 2019 verwacht Questionmark de eerste resultaten te lanceren.

2013 - Greenpeace: Questionmark

Project
Greenpeace biedt consumenten de mogelijkheid om met een eenvoudige app te zien wat de herkomst is van een product, zodat zij bewustere keuzes kunnen maken.
Bijzonder project in
2013
Steun voor dit project
image/svg+xml Schaduw voor wimpel, realistischer gemaakt met lichte blur en verloop van donker naar transparant Oranje wimpel, kleurverloop, met witte tekst € 7.590.000