Jaarlijks organiseert de Nationale Postcode Loterij de Postcode Lottery Green Challenge, een van ’s werelds grootste duurzaamheidscompetities voor groene start-ups. De vijf beste inzendingen worden uitgenodigd voor de finale in Amsterdam om hier hun duurzame businessplan aan een internationale jury te pitchen. De winnende start-up ontvangt 500.000 euro om hun product of dienst verder te ontwikkelen en daadwerkelijk op de markt te brengen. Jan Maarten Kloosterman werkt op de afdeling Evenementen van de Postcode Loterij en is verantwoordelijk voor de organisatie van de finale. We spraken hem over wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een duurzaam evenement.

Hoe ben je betrokken geraakt bij de organisatie van dit evenement?

"Ik werk al enige tijd bij de afdeling Evenementen van de Postcode Loterij. Wij organiseren verschillende evenementen, waarvan de meeste te maken hebben met onze prijswinnaars. Vorig jaar vierde de Postcode Lottery Green Challenge zijn tiende editie. Koningin Máxima was de eregast. In dit jaar was ik ook betrokken bij de organisatie. Dit jaar heb ik de projectleiding, wat een mooie uitdaging is. Op het hoogtepunt hebben we zo’n 50 mensen die ons helpen het evenement op te zetten in de voormalige gascilinder van de Westergasfabriek. De locatie is een van Amsterdams meest opvallende evenementenlocaties. Het is een gigantisch, rond industrieel gebouw. Het evenement vindt er al vele jaren plaats."

Jan Maarten Kloosterman Jan Maarten Kloosterman

Op welke manier speelt duurzaamheid een rol bij de organisatie van dit evenement?

"Duurzaamheid speelt bij al onze evenementen een grote rol. Het is altijd een belangrijk aandachtspunt voor ons. Met de finale van deze competitie leggen we de lat behoorlijk hoog. We willen zeker weten dat alles op de meest duurzame manier wordt gedaan. Onze finalisten hebben hun tijd en energie besteed aan het groener maken van de wereld en wij ontlenen daaraan onze inspiratie."

Kun je een voorbeeld geven van het soort duurzaamheidsbeslissingen die je neemt?

"Een duidelijk voorbeeld is de catering die we kiezen voor het evenement. Al het eten en drinken is biologisch en komt voornamelijk van lokale leveranciers. Op die manier weten we zeker dat we onze ecologische voetafdruk minimaliseren. Ook zijn bijvoorbeeld de weggooiborden, -kopjes en -bestek biologisch afbreekbaar. Voor het volledige decor gebruiken we zoveel mogelijk gerecyclede materialen. De tafels zijn vermaakte modellen van tafels die we eerder hebben gebruikt." Een ander voorbeeld is  dat we ons volledige evenement compenseren om zo onze uitstoot CO2 neutraal te maken.

Waarop ligt dit jaar de nadruk voor de organisatie?

"In de loop der jaren is de Postcode Lottery Green Challenge uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende competities voor duurzame start-ups wereldwijd. We krijgen inzendingen uit de hele wereld. Een briljant idee om klimaatverandering tegen te gaan kan overal ontstaan. Om ook de meer geïsoleerdere gebieden te bereiken, hebben we voor het eerst met een scout gewerkt. Dit heeft eraan bijgedragen dat wij maar liefst 515 inzendingen hebben ontvangen. We willen dat ook bij het evenement deze mondiale dimensie tot uitdrukking komt, en we hebben diverse manieren bedacht om dit onder de aandacht te brengen. Zo willen we een gigantische wereldkaart laten zien met spelden op alle locaties van de start-ups die dit jaar een idee ingediend hebben."

Waarin verschilt dit evenement van andere evenementen die je organiseert?

"Wat mij persoonlijk inspireert, zijn de finalisten en het publiek van de Postcode Lottery Green Challenge. Zo’n 500 mensen zullen getuige zijn van de presentaties die door de 5 finalisten worden gegeven. Voor de finalisten is dat een mooie kans om hun briljante ideeën over het voetlicht te brengen. Er staat een hoop op het spel voor ze, en het is heel belangrijk dat wij ons dat realiseren. We doen daarom ons uiterste best om ze op iedere mogelijke manier van dienst te zijn. We bieden ze de mogelijkheid om een presentatie in de uiteindelijke setting te oefenen totdat deze perfect is. We zijn er om ze te helpen een groot succes te realiseren."