De inschrijfperiode voor de 12e editie van Postcode Lottery Green Challenge is 1 juni gesloten. We hebben de score opgemaakt en dit jaar hebben maar liefst 844 groene startups uit 100 landen hun business plan ingestuurd. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor de vijf beste inzendingen, waarvan 500.000 euro voor de winnaar. De competitie is sinds de oprichting in 2007 uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse duurzaamheidswedstrijden ter wereld.

Afgelopen jaar stuurden 515 ondernemers hun groene businessplan in, dit jaar groeide dat aantal met maar liefst 64% naar 844.  104 plannen zijn ingestuurd door Nederlandse ondernemers. Hiermee voert het Nederlandse deelnemersveld de top 5 aan, de tweede plek gaat naar de Verenigde Staten met 85 inzendingen, India staat met 56 inzendingen op een derde plek, gevolgd door Engeland en Nigeria, beide goed voor 48 inzendingen. 

De weg naar de finale

Groene ondernemers konden hun businessplan tot en met 1 juni insturen. 17 juli maakt de pre-jury de 25 genomineerden bekend en een maand later wordt duidelijk welke vijf inzendingen doorgaan naar de finale op 13 september 2018 in Amsterdam. Daar pitchen de start-ups voor een internationale jury. Tijdens de finale bepaalt de jury wie de hoofdprijs van 500.000 euro wint en welke start-up als runner-up 200.000 euro mee naar huis neemt. Sinds 2016 winnen ook de drie overige finalisten ieder 100.000 euro. Naast de geldprijs krijgen alle finalisten ruim een half jaar coaching van experts om hun zakelijke kansen te optimaliseren.

Winnaar vorig jaar

Vorig jaar won de Rwandese start-up EarthEnable met een duurzaam alternatief voor cement. De aarden vloeren van de Rwandese start-up EarthEnable verbeteren het leven van de allerarmsten en zorgen voor een sterke CO2 reductie omdat cement vloeren niet meer nodig zijn. Meer dan een miljard mensen wereldwijd wonen nog op een zandvloer. Deze vloeren zijn een broedplaats voor parasieten en ziektes. Cementvloeren zijn vaak het enige beschikbare alternatief, maar zijn duur en vervuilend. De vloeren van EarthEnable zijn gemaakt van lokale, natuurlijke materialen en worden afgedicht met een plantaardige olie. De vloeren zijn 75% goedkoper dan cement. De CO2–uitstoot ligt 90% lager.

Meer informatie over de wedstrijd is te vinden op www.greenchallenge.info.