• George Clooney en de Postcode Loterij
  • Kanjer van 43,9 miljoen euro valt in Sittard

    Topvisual Kanjer
  • Desmond Tutu, ambassadeur van de Postcode Loterij

Over de Nationale Postcode Loterij

Historie goededoelenloterijen in Nederland

Begin 1990 bestond de Nationale Postcode Loterij nog maar uit een paar medewerkers en de vier oprichters. Inmiddels bestaat de organisatie uit 3 Goede Doelen Loterijen waar honderden medewerkers werkzaam zijn. De Sponsor Bingo Loterij, nu de VriendenLoterij, werd in 1998 in de familie opgenomen. In 2002 volgde de BankGiro Loterij. Samen vormen zij sinds 2004 de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.

De missie van deze drie Loterijen is eenduidig: het steunen van goede doelen. Na al die jaren zijn wij nog steeds een jonge en dynamische organisatie. Onze kernwaarden zijn dan ook: courageous, fun, sharing en sustainable.

Het begon met een droom

In 1989 hadden vier ondernemende mannen een droom. De droom was helder: geld voor goede doelen op het gebied van mens en natuur inzamelen. Dan konden die goede doelen werken aan het verwezenlijken van hun droom en hoefden ze niet steeds opnieuw met de collectebus langs om aan geld te komen.

Als er nou eens honderdduizend mensen voor een tientje in de maand mee zouden doen aan een loterij, dan kon je per jaar 7,2 miljoen gulden (3,2 miljoen euro) aan de goede doelen geven. Dat zou fantastisch zijn…

We zijn nu al ruim 25 jaar verder. Er spelen meer dan 4 miljoen loten mee, oftewel 2,7 miljoen gezinnen. In die 25 jaar is er maar liefst 4,7 miljard euro naar goede doelen gegaan. Met recht een droom die werkelijkheid is geworden!

De eerste drie goede doelen van de Postcode Loterij zijn Novib, VluchtelingenWerk en Natuurmonumenten. Door de snel stijgende opbrengst van de Loterij kregen vanaf 1993 het Wereld Natuur Fonds, Artsen zonder Grenzen, Unicef en Stichting DOEN ook steun. De enorme groei van de Postcode Loterij maakt het mogelijk dat we nu meer dan 95 goededoelenorganisaties kunnen steunen.

50% van de opbrengst van de Loterij is bestemd voor het goede doel. Dankzij U, de ruim 2,7 miljoen deelnemers, hebben wij in 2015 een bedrag van € 328 miljoen mogen verdelen onder 95 organisaties op het gebied van mens en natuur.

Loterij zonder winstoogmerk

De Postcode Loterij is door de Belastingdienst voorzien van de status: Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Een onderneming verkrijgt de ANBI status als zij aan strikte voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld het werken zonder winstoogmerk en de eis dat een instelling zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen belang. Lees meer ›

Wie zijn onze Managing Directors?

Marieke van Schaik, Imme Rog en Michiel Verboven geven dagelijks leiding aan de Goede Doelen Loterijen, waar de Postcode Loterij deel van uit maakt. Wie zijn zij?

Marieke van Schaik
Managing Director van de Nationale Postcode Loterij.

Na het afronden van haar studie Internationale Betrekkingen begint Marieke van Schaik (1970) haar carrière in 1995 als Project Manager bij Stichting DOEN. In 1999 maakt zij de overstap naar de Nationale Postcode Loterij, waar ze aan de slag gaat in verschillende functies op de afdeling Goede Doelen, om vervolgens in 2006 door te groeien tot hoofd van deze afdeling. In deze functie staat zij onder meer aan de wieg van de jaarlijkse internationale wedstrijd onder sociale innovators en -entrepreneurs; de Postcode Lottery Green Challenge.  In 2009 wordt zij benoemd tot Managing Director. Marieke van Schaik is voorzitter van de Managing Directors en verantwoordelijk voor de afdelingen Politiek & Vergunningen, Goede Doelen, Ledenservice, Huisvesting, P&O en In- en Externe Communicatie. Zij is adviseur van The Elders Foundation en de Roosevelt Foundation en bestuurslid van het Foundation Center.


Imme Rog
Managing Director van de Nationale Postcode Loterij.

Na afronding van haar studie Moderne Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, start Imme Rog (1967) haar loopbaan in 1996 in de televisiewereld als accountmanager bij het NOB/Dutchview. In 2000 maakt zij de overstap naar de Goede Doelen Loterijen, waar ze na een korte periode als marketing manager bij de Sponsor Bingo Loterij (nu VriendenLoterij) doorgroeit via de functie Hoofd TV en Internet naar Media Director, later gevolgd door adjunct Managing Director. In 2009 wordt Imme benoemd tot Managing Director. In deze functie is zij verantwoordelijk voor de marketing van de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij en de afdelingen Televisie & Evenementen, Behoud & Intelligence/Marketing Services en de afdeling Creatie.
 In 2011 wordt Imme Rog voor haar marketinginspanningen beloond met de titel ‘Marketeer of the Year’. Zij wint de prestigieuze titel omdat: “ze van de drie loterijen geoliede marketingmachines heeft weten te maken.  Met een strategie gericht op innovatie, efficiency en op de marketingmix als geheel is het haar gelukt om uitmuntende resultaten te behalen in een dalende markt”, aldus het juryrapport. Sinds januari 2015 is Imme Rog voorzitter van Sire (Stichting Ideële Reclame), waarvan zij sinds 2014 bestuurslid is.


Michiel Verboven
Managing Director van de Nationale Postcode Loterij.
Na de Haarlem Business School, begint Michiel Verboven (1976) in 2000 bij Endemol als account manager. Daar leert hij ook de Goede Doelen Loterijen kennen, waar hij in 2002 als Marketing Medewerker Sponsor Bingo Loterij(nu VriendenLoterij)  aan de slag gaat. De functies Hoofd Marketing  Sponsor Bingo Loterij in 2007 en drie jaar later Hoofd Marketing & Internet Nationale Postcode Loterij volgen. In 2013 verruilt hij deze functie voor die van Managing Director Goede Doelen Loterijen. Michiel Verboven is in zijn functie verantwoordelijk voor de marketing van de BankGiro Loterij en de afdelingen Dataservice, Financiën, Online Marketing Innovatie voor de drie loterijen en Juridische Zaken. De Loterijen ‘future-proof’ maken en houden is een belangrijk speerpunt in zijn takenpakket en een intrinsieke motivatie.