Toelichting bel-me-niet-register
Bij de Postcode Loterij nemen we het Bel-me-niet Register uiteraard serieus en in acht. Wij willen alleen mensen telefonisch benaderen die hiervoor openstaan. Omdat wij geen loten verkopen in winkels, benaderen wij verhoudingsgewijs veel consumenten per telefoon. Voordat wij mensen telefonisch benaderen, controleren we of de persoon in kwestie bij onszelf of bij het Bel-me-niet Register heeft aangegeven niet door ons benaderd te willen worden. Als dit het geval is, bellen we niet.
Het kan voorkomen dat mensen bij het Bel-me-niet Register zijn ingeschreven en toch worden gebeld. Dit kan een aantal oorzaken hebben.
Wat soms voor verwarring zorgt bij consumenten is dat het Bel-me-niet Register niet door de loterij wordt beheerd maar een nationaal register is. Hierdoor zit er maximaal zes weken tussen de registratie bij het Bel-me-niet Register en de verwerking bij ons. In de tussentijd is het niet te voorkomen dat iemand gebeld wordt.
Wat verder kan, is dat mensen met een actie meedoen en daarbij aanvinken gebeld te mogen worden, zodat sprake is van ‘gevraagde communicatie’. Dit staat duidelijk vermeld bij de actie. Consumenten die zich hebben ingeschreven bij het Bel-me-niet Register en verwachten helemaal niet meer telefonisch benaderd te worden, zouden in deze situatie toch nog verrast kunnen worden. Overigens onderstreept de OPTA in haar woordvoering dat er op dit punt ook aan de kant van de consument een verantwoordelijkheid ligt. Ook komt het voor dat mensen verschillende telefoonnummers gebruiken (mobiel en vast) en slechts een van beide nummers hebben ingeschreven bij het Bel-me-niet Register.
Tot slot is het Bel-me-niet Register niet van toepassing op de benadering van eigen klanten. Onze deelnemers kunnen we in principe opbellen. Voor deelnemers die dit niet op prijs stellen, bieden wij uiteraard de mogelijkheid dit bij de loterij aan te geven. Deze mensen bellen wij dan niet.
Wij vinden het vanzelfsprekend vervelend als er klachten zijn. Consumenten die helemaal geen prijs stellen op telefonische benadering van de Postcode Loterij kunnen contact met ons opnemen.
Dan zorgen wij ervoor dat zij worden uitgesloten.