Geniet van 't Goede

In 2025 ligt er een cadeaukaart t.w.v. € 15,- klaar voor alle deelnemers van de Postcode Loterij. Vanaf 23 september kun je de cadeaukaart in je brievenbus verwachten. Verzilveren kan tot en met 19 oktober in de Albert Heijn, op ah.nl of in de AH app.

image 4 (1).png

Een resultaat om trots op te zijn!

Meetbare impact van ‘Geniet van ’t Goede’  

Wat levert het maken van een vegetarische maaltijd nu eigenlijk op? Welke positieve impact heeft dat op het klimaat? De Postcode Loterij, Unilever en Albert Heijn vinden het belangrijk om dit te laten zien. Daarom laten wij de impact van de ‘Geniet van ’t Goede’ campagne berekenen door Blonk Consultants, een internationaal toonaangevend bedrijf dat onderzoekt en berekent hoe duurzaam nieuwe ideeën, oplossingen en campagnes precies zijn. Ze rekenen uit hoeveel CO2 wordt bespaard door het maken van één van de 10 vegetarische ‘Geniet van ’t Goede’ gerechten, ten opzichte van hetzelfde gerecht met vlees. Naderhand wordt op basis van de bestedingen van de cadeaukaarten berekend wat de totale CO2-besparing is die de campagne heeft opgeleverd.

Hoe bereken je de duurzaamheid van voedingsmiddelen?

Elk product en/of voedingsmiddel heeft impact op het milieu. Denk aan CO2 die vrijkomt bij het productieproces en de grondstoffen die worden gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook aan het vervoer van vee. Om de milieu-impact te berekenen maakt Blonk Consultants gebruik van Levenscyclusanalyse (LCA). Een onderzoeksmethode die, de naam zegt het al, de gehele levenscyclus van een product in kaart brengt. Alle fases van productie worden geanalyseerd: grondstofgebruik, verpakkingsmateriaal, transport, koeling in de winkel, bereiding en verspilling bij de consument en de uiteindelijke afvalverwerking. Zo komen we ook te weten waar in de keten de milieu-impact het grootst is. Door steeds dezelfde onderzoeksmethode, uitgangspunten en betrouwbare data te gebruiken, kunnen we producten onderling goed vergelijken.

Impact in 2024: Blonk Consultants heeft ook uitgerekend wat de CO2-impact is geweest van onze ‘Geniet van 't Goede’ campagne in 2024. Hiervoor is uiteraard ook de LCA-methode gebruikt, dus de hele productieketen is onder de loep genomen. Door te kiezen voor één van de 10 Geniet van 't Goede (vegetarische) maaltijden verminderden deelnemers van de Postcode Loterij hun gezamenlijke CO2-uitstoot in 2024 met 1.439 ton. Dat staat gelijk aan 7,5 miljoen kilometer rijden met een personenauto of 1.555 vluchten naar New York. Een prachtig resultaat! Uiteraard berekenen we ook dit jaar na afloop van de campagne wat de CO2-impact is.

 

Uitstoot in 2024

           

Geniet_Van_T_Goede_Logo_Partners.png

 

Nu meespelen = direct genieten

Wil jij ook zo’n Geniet van ’t Goede cadeaukaart t.w.v. € 15,-? Speel dan nu mee met de Postcode Loterij, ontvang jouw cadeaukaart én maak tijdens Postcode Loterij Miljoenenjacht wekelijks kans op prijzen tot wel € 5 MILJOEN. Lekker Miljoenenjacht kijken met een heerlijke vegetarische maaltijd op schoot… da’s genieten!

Speel mee

Plus en Premium

Speel je mee? Dan kun je Plus of Premium gemakkelijk aanzetten. Met Plus maak je kans op 10 jaar lang, elk jaar € 25.000,- en met Premium gaat er óók nog een wereld vol waanzinnige premium prijzen voor je open. Dat wil jij toch ook?

ZET AAN

Plus en Premium

Speel je mee? Dan kun je Plus of Premium gemakkelijk aanzetten. Met Plus maak je kans op 10 jaar lang, elk jaar € 25.000,- en met Premium gaat er óók nog een wereld vol waanzinnige premium prijzen voor je open. Dat wil jij toch ook?

ZET AAN