Op 20 december 1989 gaan meer dan 100.000 basisschoolleerlingen de deuren langs. Om PostcodeLoten te verkopen voor het goede doel. In totaal halen ze 300.000 machtigingen van 10 gulden op. De gehele opbrengst van deze allereerste trekking van de Postcode Loterij gaat naar de stichting VluchtelingenWerk. De rest is geschiedenis.
Vanaf de oprichting heeft de Postcode Loterij vele goede doelen gesteund. In 1990 waren dat er 3: Novib, VluchtelingenWerk, Natuurmonumenten. Door de snel stijgende opbrengst kwamen er in 1993 nog 4 bij, waaronder WNF en Unicef. Nu zijn het 107 goede doelen.
‘De 64.000 Gulden Vraag & de Postcode Loterij’ is de allereerste show van de Postcode Loterij op televisie. Gepresenteerd door Jos Brink en Manuela Kemp. Het jaartal: 1990. Legendarisch, omdat we de eerste loterij ooit waren met een eigen TV-show.
‘De dag dat Henny Huisman aanklopt met een cheque van honderduizenden guldens, moet de mooiste van je leven zijn’. Dat was toen. En dat is nu nog steeds. Alleen is het ruim twintig jaar later niet Henny, maar Winston of Gaston die voor uw deur staat. En is de prijs in euro’s.
Met ruim 25 jaar is de Straatprijs de langstlopende prijs van de Postcode Loterij. Winnen met je buren, dat is het idee. In de beginjaren ontvingen deelnemers met de winnende postcode een cheque van 3.000 gulden van Reinout Oerlemans. Destijds hét gezicht van de Straatprijs.
De jacht op het gouden koffertje met 5 miljoen is sinds 2000 op de Nederlandse televisie te zien. Het spel is sindsdien uitgebreid met het spelelement Miljoenenjacht Bingo. Hierdoor kunnen deelnemers thuis op de bank ook meespelen. En miljoenen winnen met hun eigen Bingokaarten.
Wereldleiders, acteurs en entrepreneurs zagen wat wij ook zagen. Dat de Postcode Loterij een unieke win-winsituatie is. Én deelnemers kunnen samen prijzen winnen én met de opbrengst wordt de wereld verbeterd. De allereerste internationale ambassadeur was niemand minder dan: Nelson Mandela.
Goooooooeeddddemorgen! Nederland leerde zijn karakteristieke stemgeluid kennen als voice-over bij tv-programma’s. Sinds 2001 kennen we ook zijn gezicht. Het jaar dat hij ambassadeur werd van de Postcode Loterij. En wie wil Gaston nou niet voor zijn deur? Met een cheque. En zijn aanstekelijke enthousiasme.
Een ongekende actie van de Postcode Loterij in 2009: alle 2,5 miljoen deelnemers ontvangen gratis een energiezuinige LED-lamp. De actie was een samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Doel: klimaatverandering tegengaan door Nederland kennis te laten maken met de nieuwe generatie duurzame verlichting
De bescherming van deelnemersgegevens is een zeer belangrijke zaak. Dit heeft onze voortdurende aandacht. De Goede Doelen Loterijen (Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij) verwerken (persoons)gegevens conform de wet- en regelgeving, waaronder de Algemeneverordening gegevensbescherming (AVG). Graag verwijzen wij u voor meer informatie naar ons privacy statement.
De vergunning voor de loterij is afgegeven door de Kansspelautoriteit onder kenmerk 10233 d.d. 23/12/2016.
© 2021 Nationale Postcode Loterij N.V.