De oplichters maken via de spaarrekening van het slachtoffer geld over naar de betaalrekening van het slachtoffer, om de suggestie te wekken dat het slachtoffer een geldprijs heeft gewonnen (terwijl dat geld dus afkomstig is van de eigen spaarrekening van het slachtoffer). Daarna vragen de oplichters aan het slachtoffer (een deel van) de prijs 'terug te storten' naar de bankrekening van de oplichters. Slachtoffers die het geld ‘terugstorten’ komen er helaas vaak pas op een later moment achter dat ze geld van hun eigen bankrekening aan oplichters hebben overgemaakt.
Deze telefoontjes en mailtjes zijn afkomstig van oplichters en niet afkomstig van de Postcode Loterij. Als u een geldprijs bij ons wint, wordt de prijs overgemaakt naar het rekeningnummer waarvan de inleg wordt afgeschreven. U kunt op postcodeloterij.nl/uitslagen eenvoudig controleren of op de postcode waarmee u meespeelt een prijs is gevallen.
Bent u slachtoffer geworden van deze oplichterstruc dan vragen we u hiervan melding te maken bij de politie en onze klantenservice via 088 020 10 10. Kijk ook op fraudehelpdesk.nl voor meer informatie en tips over hoe u oplichting kunt herkennen.
We vinden het enorm vervelend dat dit gebeurt. Wanneer u een dergelijke oproep of e-mailbericht ontvangt, geef dan geen persoonsgegevens en klik niet op een link. U kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice via 088 020 10 10.