Onze (h)eerlijke Soepprijs: een prijs met een verhaal 

Een soeppan, een receptenboek én tomatensoep van Soupalicious: samen maakt dit de (h)eerlijke Soepprijs die je als deelnemer van de Postcode Loterij kan winnen. Achter dat ene blik soep gaat een bijzonder verhaal schuil. Voor iedere kom die jij wint, gaat er ook één naar de voedselbank. Jij een blik, zij een blik. 

 

De bedenker van Soupalicious is Milco Aarts, voormalig journalist. Tijdens zijn werk ging hij een keer langs bij de voedselbanken, waar hij met eigen ogen zag wat er in de kratten zat. Het viel hem op dat er veel behoefte was aan houdbare gezonde producten. “Dit moet anders,” dacht hij meteen. 

 

Zo ontstond Soupalicious. Een initiatief met een dubbel doel: mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank gezond eten gunnen én tegelijk voedselverspilling tegengaan. “De soep wordt namelijk gemaakt van groente die anders vernietigd zou worden, terwijl het juist hartstikke goede producten zijn,” vertelt Milco. 

 

Een win-win-win situatie 

Dankzij de samenwerking met de Postcode Loterij konden er maar liefst 50.000 blikken soep naar Voedselbanken Nederland. “Daar zijn we ontzettend blij mee,” vertelt Marielle, Voorzitter van Voedselbanken Amsterdam. “Dankzij Soupalicious kunnen we mensen écht gezonde producten aanbieden. We vinden het belangrijk dat we onze klanten gezond, gevarieerd en lekker eten kunnen aanbieden. Deze soep valt heel goed in de smaak en we kunnen er echt een tijd mee vooruit.” Een win-win-win situatie dus! 

 

In 2024 ontvingen ruim 144.000 mensen hulp van Voedselbanken Nederland. De organisatie ondersteunt mensen die het tijdelijk of langdurig moeilijk hebben, en voor wie een gezonde maaltijd niet vanzelfsprekend is. Voor hen maakt een voedzaam product als de soep van Soupalicious een groot verschil. 

 

Lokaal en duurzaam 

Soupalicious streeft ernaar om vooral lokaal soep te verkopen. Mensen kopen dan niet zomaar een product, maar dragen bij aan hun eigen buurt. Zoals Milco het zegt: “Een kom voor jou, een kom voor je buurtgenoot.” Juist dat idee maakt het concept zo krachtig. 

 

Dankzij de grote afname van de Postcode Loterij kon Soupalicious bovendien een nieuwe stap zetten: soep in blik verpakken. “Blikproductie is alleen mogelijk bij grote afnames,” legt Milco uit. “Dat opent deuren naar de toekomst, bijvoorbeeld verkoop in winkels. Hoe meer soep we kunnen verkopen, hoe meer we voedselverspilling tegengaan én hoe meer we kunnen teruggeven.” 

 

Niet zomaar soep 

Een grappig detail: Milco hield vroeger helemaal niet van soep. Maar door Soupalicious is dat veranderd. “Het is niet alleen lekker en gezond, maar vooral het verhaal erachter maakt het bijzonder.” 

 

Of, zoals een klant van de voedselbank het prachtig verwoordde: 

“Het is niet zomaar soep. Het is een kommetje geluk.”