Governance Postcode Lottery Group

De Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij (die onder die naam sinds augustus 2021 samen is gegaan met de BankGiro Loterij) zijn opgericht om fondsen te werven voor goede doelen: minimaal 40 procent van de opbrengst is bestemd voor maatschappelijke organisaties. Dankzij de deelnemers kunnen die werken aan een gezonde, groene en rechtvaardige samenleving waaraan iedereen kan meedoen, met een bloeiende culturele sector.

 

De twee loterijen vallen onder de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.. De aandelen van de Holding Nationale Goede Loterijen N.V. zijn (indirect) in het bezit van een stichting zonder winstoogmerk: Stichting de Novamedia Fundatie. De Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij hebben geen winstoogmerk. Er wordt vanuit de Holding geen dividend uitgekeerd aan Novamedia.

 

Novamedia/ Postcode Lottery Group, een bedrijf met een maatschappelijke missie voor een betere wereld, gevestigd in Amsterdam, is eigenaar, ontwikkelaar van, en investeerder in loterijconcepten, waaronder de Postcode Loterij. De Raad van Bestuur van Novamedia/ Postcode Lottery Group is eindverantwoordelijk voor de Postcode Loterijen in alle landen en de VriendenLoterij. Een team van drie managing directors heeft de dagelijkse leiding over de twee loterijen in Nederland.

 

Na het succes van de Postcode Loterij in Nederland lanceerde Novamedia, als eigenaar van de merken en formats, tot op heden vier loterijen in andere landen. Samen met de twee Loterijen in Nederland staan deze gezamenlijk bekend als de Postcode Lottery Group. 
 
Vanwege wetgeving destijds kon de Nationale Postcode Loterij geen dochterbedrijf van Novamedia zijn en werd de Loterij (en later ook de VriendenLoterij) ondergebracht in een aparte Nederlandse organisatie. Op basis van een managementovereenkomst was Novamedia de “operator” en voerde de directie over deze loterijen. Inmiddels kan iedere organisatie in Nederland die aan de beleidsregels voor goede doelen loterijen voldoet in aanmerking komen voor een vergunning (artikel 3-Loterijen). Vanaf 15 april 2024 maakt de Nederlandse organisatie daarom onderdeel uit van de internationale organisatiestructuur waar de vier Loterijen buiten Nederland ook onder vallen. In de nieuwe opzet zijn de twee Loterijen in Nederland, net als de Postcode Loterijen buiten Nederland, een volle dochter van Novamedia. 

 

Novamedia_ structure.jpeg
* klik op afbeelding voor groot formaat

Toekenningenraad

De Nationale Postcode Loterij/ VriendenLoterij en Novamedia hadden ieder een eigen Raad van Commissarissen (RvC). Dit is één RvC geworden voor de hele organisatie, op het niveau van Novamedia Holding B.V.

Daarnaast is in Nederland een Toekenningenraad gevormd voor de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij. Deze bestaat uit Adriana Esmeijer (vz), Paul Rosenmöller en Riksta Zwart (allen voormalig RvC-leden van de Goede Doelen Loterijen) , Mechtild van den Hombergh en Ahmet Polat (vanaf 1 december 2024). 

De Toekenningenraad richt zich op de besluitvorming over de verdeling van de opbrengsten voor goede doelen, de evaluaties van de meerjarige partners (van de Postcode Loterij en VriendenLoterij) en op besluiten over verlenging van meerjarige partners én de selectie van nieuwe meerjarige partners. Daarnaast houdt de Raad zich bezig met de besluitvorming over de eenmalige bijdragen en hoe om te gaan met actualiteiten in de samenleving.

In alle landen met een Postcode Loterij is een dergelijk orgaan (zoals in Duitsland een Beirat en in Groot-Brittannië Trusts). Een lokale groep mensen uit de samenleving met expertise op diverse gebieden die relevant is voor de toekenningen, voert deze belangrijke taken uit. Daarmee wordt de lokale verankering versterkt en recht gedaan aan de specifieke context van elk land.

 

Toekenningenraad 6 december 2024.jpg
Adriana Esmeijer, Mechtild van den Hombergh, Ahmet Polat, Riksta Zwart, Paul Rosenmöller

Lotteries for a better world

Dankzij meer dan 14 miljoen deelnemers in Nederland, Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland en Noorwegen is in totaal € 13,5 miljard opgehaald voor goede doelen en maatschappelijke organisaties wereldwijd. De Postcode Lottery Group is daarmee uitgegroeid tot de 3e grootste private donor ter wereld (2021). Hier is meer te lezen over de funding philosophy van de Postcode Lottery Group.

De aandelen van Novamedia Holding BV zijn sinds 2017 voor 100% in handen van een stichting zonder winstoogmerk, Stichting de Novamedia Fundatie. De Postcode Lottery Group en haar Loterijen zijn sindsdien een bedrijf dat ‘steward owned’ is; een bewezen eigendomsstructuur die waarborgt dat bedrijven hun lange-termijn doelstellingen boven korte-termijn winsten stellen. Bij dit type bedrijven is sprake van zelfbeschikking (de controlerende zeggenschap over het bedrijf kan niet verkocht worden, maar ligt bij de mensen die direct verbonden zijn met de bedrijfsvoering en de duurzame missie: de ‘stewards’) en doelgerichtheid (winst is een middel om een doel te bereiken en is geen doel op zich. De waarde die in de onderneming wordt gecreëerd, kan niet worden onttrokken door de aandeelhouders, maar wordt bijvoorbeeld geherinvesteerd).

De ambitie van Postcode Lottery Group en de loterijen die zij organiseert, is om zoveel mogelijk deelnemers aan zich te binden en hen blij te maken met entertainment en mooie prijzen. Om zo op de lange termijn een zo hoog mogelijk bedrag voor goede doelen op te halen. Dit vereist constante innovatie, investeringen in het merk en format, en het realiseren van verdere groei van alle loterij-operaties. Daarnaast worden mogelijkheden onderzocht om vergunningen te verkrijgen in andere landen zodat daar ook Postcode Loterijen opgezet kunnen worden om geld op te halen voor goede doelen in die landen.

 

Novamedia ontvangt een licentievergoeding van elke Postcode Loterij (er is een Postcode Loterij in Nederland, Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland en Noorwegen) en van de VriendenLoterij voor het gebruik van haar intellectuele eigendomsrechten, waaronder merken en formats. De licentievergoeding van elke loterij wordt berekend als een percentage van de opbrengst. Deze vergoeding wordt gebruikt om de kosten van Novamedia te dekken, die voornamelijk betrekking hebben op de voortdurende ontwikkeling en bescherming van de formats van Novamedia, en om Postcode Loterijen in nieuwe en bestaande landen op te zetten en te promoten. Novamedia draagt aanzienlijke financiële risico’s bij het verder opzetten van elke nieuwe Postcode Loterij; er is een hoge investering nodig om een loterij op de markt te brengen en deze in staat te stellen een aantrekkelijke prijzenpot te bieden en aan goede doelen te schenken vanaf de start. Goede doelen ontvangen hun jaarlijkse donaties van de Postcode Loterijen in de landen waar het geld wordt ingezameld door de spelers. Voor meer informatie over Novamedia/ Postcode Lottery Group klik hier.

Kamer van Koophandel

In de geconsolideerde jaarrekening van Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. dan wel Novamedia Holding B.V. vindt u desgewenst meer informatie. Deze jaarrekeningen zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder de volgende dossiernummers: Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. 34208105 Novamedia Holding B.V. 33209523.